Frivillighetsarbeidet og nøkkeltall

Postet av Melhus IL - Fotball den 28. Jun 2012

Melhus Fotball har investert mye i anlegg de siste årene og fått på plass et av Midt-Norges beste fotballanlegg. Det varmer et fotballhjerte å se den fotballgleden som til daglig utspiller seg på anlegget.
Fra små gutter som springer som en bisverm etter ballen, noen småjenter som midt i kampens hete studerer noen detaljer ved venninnens frisyre – til eldre gutter og jenter som spiller fotball på et høyt ferdighetsnivå, og kameratgjengen av nye landsmenn som møtes til lek på aktivitetsflata. Dette er mye av årsaken til at vi som har et verv i klubben føler at vi gjør noe meningsfylt.

Status drift
For å drive klubben har vi har ansatt ressurser på driften av kjernevirksomheten til klubben. Dette for å øke kvaliteten på det sportslige tilbudet og være mer forutsigbar for spillere og foreldre – og for å gjøre det lettere å være frivillig.

Vi har gått gjennom driftsrutiner og fått redusert noen kostnader ved hjelp av ny teknologi og samarbeid med Pottenveien 2. I tillegg har vi etablert flere frivillige oppgaver som dekker mindre arbeidsoppgaver under mottoet "Flere gjør mindre"

Vi har lykkes i å få dekket funksjoner som HMS, materiell, grønne flater, infrastruktur, banemerking, Robomow, cupansvarlig, sponsoransvarlig og kioskansvarlig. Vi har fortsatt mange funksjoner som står ledig på tross at vi har lyst ut frivillige verv gjennom annonser i Trønderbladet, på plakater i Gruva og gjennom direkte kontakt med noen av dere.

At flere funksjoner fortsatt står ubesatt gjør at klubben ikke driftes optimalt. Etter å ha søkt etter folk i over ett år står fortsatt følgende funksjoner ubesatt: Fairplay, dommeransvarlig, web, kommunikasjon, arrangement. Funksjonen som kioskansvarlig blir ledig etter

pr år. Inntekter fra Festivallotteriet går direkte til lagene og grasrotandelen fra Norsk Tipping går til hovedlaget.

Under følger et diagram som viser fordeling av inntektene til Melhus Fotball.

årsesongen. Rollen som økonomiansvarlig har vært ledig siden årsmøtet, og blir løst ved å kjøpe tjenester fra Effektiv Bedrift. For å dekke web-funksjonen har vi også vært nødt til å kjøpe tjenester.

Under finner dere et diagram som viser fordeling av klubbens kostnader.
 
                           

Inntekter
Største inntektskilde til Fotball avdelingen er treningsavgiften og kunstgressandelen. For å sikre forsvarlig økonomisk drift har klubben budsjettert med inntekter fra Fotball-lotteriet. Foresatte til alle aktive spillere får tilsendt 20 skrapelodd a kr 30 og 10 julekalendre a kr 50. Sammen med loddene følger en giro som betales direkte til Fotball-lotteriet. Summen på giroen tilsvarer verdien på mottatte lodd. Fotball-lotteriet er initiert av NFF, for å muliggjøre en rasjonell drift av tiltaket, slik at størst mulig andel kommer klubbene til gode.

Kun 5 % av inntektene går til administrasjon, og inntektene etter premier er netto kr 18,- pr lodd og kr 34,- pr kalender. Fotball-lotteriet utgjør 17 % av inntektsgrunnlaget til fotballavdelingen.

Andre viktige inntektskilder er kioskdrift, Melhus Cup og fotball-lotteriet. Fotballavdelingen mottar offentlig tilskudd i størrelse kr 10-15 000 pr år og et tilskudd fra NFF på ca kr 35.000,- pr år. Inntekter fra Festivallotteriet går direkte til lagene og grasrotandelen fra Norsk Tipping går til hovedlaget.

Under følger et diagram som viser fordeling av inntektene til Melhus Fotball.

Tanker for framtiden
Vi har erfart at engasjementet for å gjøre en innsats for klubben avtar jo lengere borte fra barnas lag arbeidsoppgaven ligger, noe som er naturlig i en travel hverdag hvor tid er en knapphetsressurs. Vi ser derfor behovet for å lage en ordning hvor de som ønsker å gjøre en frivillig innsats "honoreres for dette" – og de som ikke ønsker eller har kapasitet av andre årsaker bidrar i større grad med økonomi.

Ny modell for differensiert treningsavgift blir tatt opp som sak på ekstraordinært årsmøte i september 2012. Forslaget som vil bli lagt fram består av følgende elementer :

Aktivitetsnivået skal reflektere kostnaden i større grad enn tidligere. Inntektsgrunnlaget til klubben skal i hovedsak komme fra treningsavgiften. Treningsavgiften skal dekke alle kostnader som laget har til trening og seriespill.

Nettbasert påmeldingsløsning hvor treningsavgiften betales i forbindelse med påmelding. Med en slik løsning unngår vi å komme i en situasjon hvor treningsavgift ikke blir betalt.

Pr juni 2012 hadde klubben over kr 200 000,- utestående i ubetalt treningsavgift.

Vi vurderer også å legge opp til en løsning som gir mulighet for å velge oppgjørsform. Tanken er at oppgjør kan foregå i form av en vanlig betaling, dugnadsarbeid, verv i klubben eller for eksempel loddsalg. Planen er at en slik løsning vil være på plass i løpet av sesongen 2013.

Vi ønsker dere alle en god sommer og vel møtt til Melhus Cup i Gruva 17. til 19. august!

Med vennlig hilsen
John Helge Haugnæss
Leder Melhus Fotball

Under følger budsjett Melhus Fotball










Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.