Hva betyr forslag til ny modell treningsavgift for deg

Postet av Melhus IL - Fotball den 13. Des 2012

Under innkalling til ekstraordinært årsmøte som ligger på nettsiden til Melhus Fotball har vi lagt ut grunnlagsmateriale for prosessen vedrørende ny organisasjonsmodell, tretrinns klubbtilbud og ny modell for treningsavgift. På det ekstraordinære årsmøtet  vil styret legge fram en skisse for revidert treningsavgift til diskusjon og beslutning.

Hensikten med revidering av treningsavgiften er å få etablert en mer rettferdig fordeling av treningsavgiften basert på tilbakemeldinger vi har fått fra medlemmene.

Treningsavgiften relateres i forslaget mer opp mot aktivitetsnivå, og ikke kun opp mot alder. Modellen ivaretar individuelle valg, og valg det enkelte lag gjør med tilhørende kostnadselement. Kunstgressandelen inngår i den nye treningsavgiften. Det vil bli skille mellom sommer og vinteraktiviteter.

I praksis vil det si at en som velger fotball som helårs hovedidrett betaler mer enn en som velger fotball kun som en sommeraktivitet. Styret mener Melhus Fotball med denne modellen ivaretar og styrker fotball som en breddeidrett , og samtidig legger til rette for at fotball kan utøves som en hovedidrett og toppidrett.

I forbindelse med etablering av modellen ønsker styret å innføre et nettbasert påmeldings- og betalingssystem.

Oversikt utvikling av treningsavgift

Treningsavgift Melhus Fotball i henhold til årsmøtevedtak 2010 og 2011

*Treningsavgift ny modell basert på aktivitetsnivå 2012

ALDERSTRINN

2011

2012

Basic sommer 1+2

Basic sommer 1+3

Basic sommer 1+4

Basic vinter 1

Basic vinter 2

Basic vinter 4

*Sum ny modell

Diff. i forhold til 2012

2005

1 500

1 250

1 050

0

1 050

-200

2004

2 100

1 850

1 200

400

1 600

-250

2003

2 100

1 850

1 350

0

1 350

-500

2002

2 400

2 150

1 500

0

1 500

-650

2001

2 700

2 450

1 650

550

2 200

-250

2000

2 900

2 650

2 400

600

3 000

350

1999

3 000

2 750

1 950

1300

3 250

500

1998

3 200

2 950

2 800

700

3 500

550

1997

3 400

3 150

2 250

1 500

3 750

600

1996

3 600

3 350

2 400

1 600

4 000

650

Junior 1

3 800

3 550

4 250

3400

7 650

4 100

Junior 3

3 800

3 550

2 550

850

3 400

-150

Senior

4 200

3 950

4 750

3800

8 550

4 600

Ny modell treningsavgift inkluderer, i motsetning til tidligere, halleie, dommerkostnader, lagspåmelding, og lønn til trenerressurser for aktivitetsnivå utover Basic sommer 1 + 2 og Basic vinter 2. Spillere holder selv drakter som de eier selv.

Inntektsfordeling mellom klubb og lag

Inntekter fra kiosk går 100% tilbake til lagene. Inntekter fra cup og fotballskoler deles 50% mellom arrangerende lag og klubb. Sponsorinntekter går 100% til klubben.

Klubben sikres økonomi til forsvarlig drift gjennom treningsavgift, sponsor og arrangementer. Lagene kan gjennom inntektsbringende tiltak bidra til å subsidiere treningsavgift for den enkelte spiller. Klubben setter av kr 50000 i et fond til behovsprøvd støtte til enkeltspillere.

Driftsmodell og kostnadsnivå Melhus Fotball

Vår kjernevirksomhet er aktiviteten og idretten fotball. For å sikre en stabil og forutsigbar drift av klubben har vi gjennom 2 årsmøter besluttet at klubbens kjernevirksomhet skal drives av ansatte ressurser med høy fotballfaglig og organisatorisk kompetanse.

Klubben har i tillegg faste kostnader relatert til et stort idrettsanlegg som klubben eier og drifter selv med minimal kommunal støtte. Fra desember 2012 har klubben også forpliktelser i forhold til Bankhallen.

Styret skulle ønsket vi kunne drive klubben gjennom frivillighet. Ser vi på trenden er frivilligheten på vikende front samtidig som kravene foreldrene stiller blir større. Uten en faglig og administrativ ledelse tror styret at klubben vil få utfordringer av en helt annen og mer krevende karakter en det vi ser i dag.

Vi ser at det er lett å få frivillighet rundt det enkelte lag, men desto tyngre å få frivillige til å drive fellesfunksjoner for klubben. All den tid vi ikke har frivillige til å ta de ledige postene har i dag tror styret at det blir vanskelig å få noen til å ta de tunge driftspostene som sportslig administrasjon håndterer i dag.

Vi har tatt konsekvensen av at frivilligheten er sterkest rundt det enkelte lag. Derfor legger klubben til rette for inntektsbringende tiltak for det enkelte lag. Tanken er at lagene kan benytte inntjente midler til å subsidiere treningsavgift. Dorullsalg gir inntekt på ca. kr 150 for en sekk. Selger hver spiller 1 sekk per måned kan laget subsidiere treningsavgift tilsvarende kr 1.800 per spiller per år.

Oversikt Melhus Fotball

Estimert fordeling av arbeidsomfang for ansatte i % av årsverk

Leder lagledere inkl. voksenfotball

10%

Lagleder ansvarlig barnefotball

7%

Lagleder ansvarlig barnefotball

7%

Sportslig leder

15%

Sportslig leder barnefotball

13%

Sportslig leder ungdom

13%

Sportslig leder voksenfotball

10%

Treneransvarlig

15%

Administrativ leder

20%

Ansvarlig for post@melhusfotball.no

Banefordelingsansvarlig hall og Gruva

Klubbutvikling og dokumentasjon

5%

Frivillige oppgaver med innleide ressurser

Daglig vedlikehold Gruva

I dag løst ved innleie av Pottenveien 2. Arbeidsomfang ca. 500 timer

Besparelse ved frivillig innsats ca. kr 50.000

Økonomi ansvarlig ikke besatt

I dag løst med innleie av forretningsførerfunksjon. Mottak av fakturaer, betaling og kontering av regninger.

Besparelse ved frivillig innsats og ny betalingsløsning kr 150.000

Web-ansvarlig på plass fra ca. 1/9-12

Besparelse kr 20.000

Frivillige besatte funksjoner med estimert arbeidsomfang % av årsverk

Anlegg/infrastruktur

5%

Grønne flater/Robomow

5-10%

Materiell

5%

Kioskansvarlig

5%

HMS

3%

Sponsor

3%

Dommeransvarlig

3%

Web ansvarlig

3%

Ubesatte frivillige funksjoner med estimat arbeidsomfang i %-årsverk

Tiltaksansvarlig

5%-10%

Dugnadsansvarlig

5%

Arrangementsansvarlig

5%

Fairplayansvarlig

3-5%

Forpliktelser

Vi disponerer et fantastisk anlegg som klubben eier og driver for egen regning.

Vi mottar ca. kr 45.000 i kommunalt tilskudd og kr 45.000 i tilskudd fra NIF.

Kunstgress

11, 7 og aktivitetsflata

Gressbaner

Nedre og øvre gress

Klubbhus

Hovedlag har driftsansvar

Fotball betaler 50% av driftskostnad

Bankhallen

Melhus idrettslag eier ca. 50% av hallen. Melhus Fotball disponerer med tilhørende økonomiske forpliktelser ca. 50% av tilgjengelig tid.

Hallsletta

Leies og drives av Melhus Fotball

Avtalen går ut 2013

Besparelse ca. kr 50.000 inkl. drift ved å si opp avtale.

Oppsummering

Anlegg

For klubben er viktig at det utøves aktivitet på anlegget for å sikre at klubben kan kapitalisere på bruken slik at klubben kan forsvare drifts- og investeringskostnadene.

Mennesker

450 barn,

90 frivillige foreldre tilknyttet lag,

14 frivillige til å drifte e sentrale funksjoner i klubben, av disse står 1/3 ledig .

1-1,3 årsverk ansatte for å sikre kontinuitet, kvalitet, trygghet, forutsigbarhet og gode opplevelser mener styret er riktig bruk av ressurser for å ivareta klubbens kjernevirksomhet.

Utfordring til lag og foreldre

For å unngå at den økonomiske belastningen med treningsavgiften på den enkelte blir for stor, ber styret om at foreldre på hvert enkelt lag tar tak i de inntektsbringende tiltakene klubben legger opp til, slik at laget kan subsidiere treningsavgiften for lagets spillere med egeninnsats. Husk en sekk dorull per spiller per måned gir kr 1.800 per år til å subsidiere treningsavgift. Alternativet vil være at flere frivillige må stille opp for å bidra til drift av klubben.

Styret Melhus Fotball


Kommentarer

Logg inn for å skrive en kommentar.